субота, 13 грудня 2014 р.

7 кл. Тема уроку: Валентність атомів елементів.

 Тема уроку: Валентність атомів елементів.
Мета уроку:
навчальна: вивчити валентність як основну властивість атома, утворювати хімічні сполуки;  дати поняття про валентність атомів хімічних елементів, навчити складати формули бінарних сполук за валентністю атомів елементів;навчити визначати валентність за формулами бінарних сполук;

розвивальна:  встановити причинно-наслідкові зв’язки між місцем знаходження елементів у Періодичній системі хімічних елементів та їх валентностями; розвивати вміння працювати за аналогією  та вміння робити логічні висновки;
виховна: сприяти вихованню любові до праці шляхом залучення всіх учнів до навчальної діяльності.
Форми роботи: Мультимедійна презентація, гра  «Вірю - не вірю»,  фронтальна  бесіда,  робота з алгоритмом, робота в парах, самостійна робота.
Тип уроку : урок формування знань, навичок і вмінь
Обладнання:
Періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва;
комп’ютер, мультимедійна дошка (мультимедійний проектор);
Таблиці «Валентність».
Очікувані результати навчання. Учень:
називає поняття валентність;
дає визначення валентності атомів елементів;
розрізняє елементи з постійною та змінною валентністю;
обґрунтовує роль поняття «валентність» для складання формул речовин;
пояснює процес складання формул бінарних сполук за валентністю атомів елементів;
застосовує знання для складання формул бінарних сполук за валентністю;
пояснює процес визначення валентності за формулами бінарних сполук;
визначає валентність за формулами сполук.
ХІД УРОКУ

1. Організаційний момент

2. Перевірка домашнього завдання

Актуалізація чуттєвого досвіду і опорних знань учнів
«Вірю -  не вірю»
Поставте знак «+», якщо твердження є правильне, і знак «-«, якщо хибне
1.     Речовини, що складаються з атомів, називаються молекулярними.
2.     Індекси вказують на кількість атомів у структурній формулі речовини.
3.     Хімічна формула – це умовний запис складу речовини за допомогою символів та індексів.
4.     Кухонна сіль складається з молекул.
5.     Індекси записуються справа внизу біля символа хімічного елемента.
6.     Хімічна формула відображає якісний та кількісний склад речовини.
7.     Кількісний склад речовини показує, які атоми входять до її складу.
8.     Формула Al2O3  читається алюміній-два-о-три.
Результат можна відобразити у вигляді графіка
так
Ні
3. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, мети і завдання уроку.

Сьогодні ми продовжимо знайомство з початковими хімічними поняттями. Наступним таким поняттям є валентність. Що це таке і навіщо воно потрібне, нам і належить дізнатися на цьому уроці.
( Слайд 1)
Запишіть тему нашого уроку ( Слайд 2)

Але перш ніж перейти до нового терміну, давайте пригадаємо ті визначення, які ви вже знаєте і які знадобляться для вивчення нового матеріалу  (Слайд 3)
Мета уроку (Слайд 4)
4. Сприймання й осмислення нового матеріалу.
Бесіда з класом (Слайди 5,6)


Щоб правильно відповісти на запитання, розглянемо формули речовин (Слайд 7)
Запишемо кілька хімічних речовин (Слайд 8)
Розглянемо більш докладно їх формули. Що вони означають?
Позначимо схематично зв'язок між атомами (Слайд 9)
Хлоридна кислота складається з одного атому Хлору (позначимо його жовтим колом) та одного атому Гідрогену (позначимо світло-блакитним кольором).  Між ними утворюється зв’язок (позначимо його прямою, яка зв'язує ці два атоми).
Вода складається з двох атомів Гідрогену та одного атому Оксигену.
Так схематично виглядає будова молекули води (Слайд 10)
Молекула амоніаку складається з одного атому Нітрогену та трьох атомів Гідрогену.
Ось що отримуємо (Слайд 11)
 Як ви бачите, різні атоми можуть утворювати тільки певну кількість зв'язків. Наприклад, Гідроген – 1, Хлор – 1, Оксиген – 2, Нітроген - 3  (Слайд 12)
Запишіть у зошитах визначення (Слайд 13)
Пояснення (Слайд 14)
5.Складання формул за валентністю
Деякі атоми мають постійне значення валентності. Як, наприклад, Оксиген, Гідроген, Натрій, Кальцій (Слайд 15)
А деякі змінну, наприклад, Нітроген. У сполуках з Оксигеном проявляє валентність І, а з Гідрогеном  може проявляти валентність ІІI (Слайд 16)
 Поглянемо на таблицю валентності (Слайд  17)
Яким же чином ми можемо визначити валентність елементів і від чого вона залежить? (Слайд 18)
Розглянемо таблицю (Слайд 19)
Запишіть у зошити (Слайд 20)
Щоб правильно складати хімічні формули, слід знати кілька правил. Одне з них пригадаємо. Які комбінації атомів можуть поєднуватись у молекули?
Тепер додамо ще одне не менш важливе: всі валентності мають бути зайняті (Слайд 21)
Спробуємо скласти формулу калій сульфіду, якщо відомо, що вона складається з Калію, який має валентність І та Сульфуру з валентністю ІІ. Ось що отримали.
Відповідно, формула цієї сполуки К2S.
Перевіримо, чи відповідає правилам наша формула (Слайд 22)
 Ускладнимо завдання. Спробуємо записати формулу алюміній оксиду.
Яка валентність Алюмінію? Оксигену? (Слайд 23)
Ми визначили, що валентність Алюмінію дорівнює ІІІ, а Оксигену – ІІ.
Яке число є спільним кратним для 2 і 3? - 6
Це означає, що до складу цієї сполуки входять 2 атоми Алюмінію і 3 атоми Оксигену
Перевіримо! (Слайд 24)
Перевіримо, чи відповідає валентність Сульфуру формулі. Чи правильно записана формула. Замалюємо структурну формулу Сульфур оксиду  (Слайд 25)
6. Закріплення
А зараз перевіримо, як ви навчилися складати хімічні формули. Пропоную виконати наступні завдання зі своїм сусідом по парті (робота в парах) (Слайд 26)
Перевіримо, чи не помилились ви (Слайд 27)
 7. Визначення валентності за формулами речовин.
Спробуємо визначити валентності хімічних елементів використовуючи формули речовин, валентність одного елементу, в якій ми вже знаємо. Для цього складемо алгоритм визначення валентності хімічних елементів  ( Слайд 28)
Користуючись наведеним алгоритмом, спробуємо визначити валентність Фосфору у фосфор оксиді.
(Слайд 29)
8.Закріплення.
Тепер спробуйте самі визначити валентності деяких елементів за формулами.
Далі взаємоперевірка з виставленням оцінок. Кожна визначена валентність 1 бал. Хімічні елементи, валентності яких слід визначити, позначені червоним кольором, валентність інших елементів - позначена у Періодичній системі підручника та в таблиця на ваших робочих столах.  (Cлайд 30)
Виконайте наступне завдання (Слайд 31)
Перевірка (Слайд 32)
Завдання: «Знайди правильний шлях». Вірний шлях – правильно складені формули (Слайд 33)
9.Підсумки уроку.
Бесіда з класом  (Слайд 34).


10.Домашнє завдання. Вивчити  параграф 10, визначення, алгоритми,виконати письмово вправи 78, 79, 80 ст.70(Слайд 35)

Немає коментарів:

Дописати коментар