суботу, 13 грудня 2014 р.

План-конспект уроку на тему: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують

План-конспект уроку на тему: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують
Тема уроку: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

Мета уроку: сформувати поняття про фізичні та хімічні явища; з’ясувати ознаки хімічних реакцій сформувати вміння спостерігати і фіксувати результати дослідів; сприяти розвитку пізнавальної активності учнів; виховувати зосередженість, уважність.
Обладнання та реактиви: штатив із пробірками, щипці. Спиртівка, мідний дріт або пластина, кристалічна сода, розчин оцтової кислоти, вапняна вода, скляна трубка.
Тип уроку: комбінований
Форми і методи: інтерактивні, робота в групах, самостійна робота з мультимедійними засобами.
Девіз уроку: „Стояча вода гниє або на холоді замерзає, а розум людський, не знаходячи собі застосування, марніє”
Леонардо да Вінчі
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда:
Дайте визначення понять: індекс, коефіцієнт. Відносна молекулярна маса. Масова частка елементу.
Прочитайте хімічну формулу фосфатної кислоти Н3РО4. Яку інформацію несе ця формула?
Чи може в складі молекули знаходитися стільки атомів Оксигену, щоб їх спільна відносна атомна маса дорівнювала 16, 8, 32, 4, 80? Обґрунтуйте своє рішення.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Бесіда вчителя з учнями:
Що ви маєте на увазі під терміном „явище”?
У навколишньому світі постійно відбуваються різні явища: політичні, соціальні, геологічні, біологічні, атмосферні, а також фізичні та хімічні.
У чому полягають відмінності між фізичними та хімічними явищами?
Хімічні явища відбуваються зі зміною молекул речовини, а при фізичних явищах зміни молекул не відбувається. Деякі хімічні явища є сукупністю багатьох хімічних реакцій. Крім того, багато хімічних явищ супроводжуються фізичними.
Ось як казав про хімічні явища Еразм Дарвін (дід Чарльза Дарвіна):
Хімічний склад свій змінювати
Повинні усі форми життя у вічній суперечці,
Вони живуть, щоб умерти їм незабаром,
І вмирають, щоб ожити знову.
Так речовина безсмертна вміє
Бур переважаючих перемагати порив.
Не гинучи в них, росте і зріє,
Часом лише форму змінивши,
Життя робить речовинам добір,
Усе шкідливе поспішає вигнати, як сміття,
А чисте, перетравивши, засвоїти.
Розділити фізичні та хімічні явища ми можемо, встановивши, чи відбулися зміни молекул. Чи ні. Однак візуально, навіть за допомогою мікроскопу ми не можемо визначити, змінилася речовина чи ні.
Проблемна ситуація:
- Як, на вашу думку, можна відрізнити фізичне явище від хімічного?
Демонстрація фізичних та хімічних явищ:
1. Випаровування води (дистильовану воду нагріти в порцеляновій чашці до кипіння і випарувати, у пари води внести холодну пластинку, на якій конденсуються пари води).
2. Взаємодія соди з оцтовою кислотою.
3. Взаємодія вапняної води з вуглекислим газом.
4. Прожарювання мідної пластини.
Запитання:
- Чи відбувається утворення нової речовини при випаровуванні?
- Чи є поява крапель води на пластинці хімічним явищем?
- У яких дослідах, на вашу думку, відбулося перетворення одних речовин у інші?
- Які ознаки того, що реакції відбулися?
- Чим відрізняються умови четвертої реакції від попередніх? IV. Узагальнення і систематизація знань.
Робота з мультимедійними засобами:
- Робота в групах змінного складу
Опрацювавши опорну схему, виконати завдання у групах, а потім обмінятися завданнями та відповідями і звірити результати.
Завдання1. Визначити, які з перерахованих нижче процесів належать до хімічних. А які до фізичних:
а) взимку вода в річці замерзає;
б) зі скла виготовляють пляшки та склянки;
в) скіпка горить у кисні;
г) восени листя жовтіє.
Завдання 2.
а) зацукровування варення;
б) іржавіння заліза;
в) падіння кульки з висоти 1 м;
г) поширення аромату квітів.
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника.
1. Навести приклади фізичних та хімічних явищ, з якими ви зустрічаєтесь у побуті.
2. Домашня лабораторія.
Розітріть шматочок крейди в порошок. Додайте до нього кілька крапель оцту. Спираючись на цей експеримент, закінчіть речення
Подрібнювання крейди – явище ———–,
тому що——————–
Реакція крейди з оцтом – явище————-,
 тому що———

Потримайте над носиком киплячого чайника скляну банку з холодною водою. Яке явище ви спостерігаєте?

Немає коментарів:

Дописати коментар